Paluu lenkkipolulle synnytyksen jälkeen -workshop

Tiesitkö, miten voit varmistaa turvallisen paluun lenkkipolulle ja lopulta saada itsesi elämäsi juoksukuntoon synnytyksen jälkeen?

"Mulle sanottiin, etten saa juosta vuoteen synnytyksen jälkeen, mutta sitten voi treenata kuulemma normaalisti. Tosi turhauttavaa seurata vaan vierestä, kun kunto huononee entisestään, kun ei mitään saa tehdä. Ja sit pitää alottaa ihan nollasta."

Näin sanoi eräs tuttuni esikoisensa synnytyksen jälkeen käytyään neuvolalääkärillä. Valitettavasti tämä on yksi yleisimmistä aiheista, jotka huolettavat kursseillani käyviä liikunnallisia naisia - sekä ennen synnytystä että sen jälkeen. Miksi en saisi treenata ollenkaan? Miten saisin kroppani turvallisesti taas kuntoon? Miten voisin palata rakkaan harrastuksen pariin ilman pelkoa erkauman tai lantionpohjan vahingoittamisesta?

Osalle oma liikunnan harrastaminen vauvavuoden aikana tuntuu kaukaa haetulta, mutta moni kokee sen erittäin tärkeäksi oman psyykkisen ja fyysisen jaksamisen sekä koko perheen hyvinvoinnin kannalta.

Saanko kertoa yhden jutun?

Lenkkipolulle paluu synnytyksen jälkeen on oikeasti mahdollista turvallisesti, kunhan olet saanut omaan tilanteeseesi sopivat ohjeet ja maltat seurata niitä - omaa kehoasi kuunnellen! Oikeilla ohjeilla saat kehosi palautumaan mahdollisimman hyvin raskaudesta ja synnytyksestä, saat lisää mielekkyyttä arkeesi liikuntaharrastuksen myötä, ja voit halutessasi jopa piestä aiemmat juoksuennätyksesi mennen tullen!

Seuraavat workshopit:
7.3. klo 12.30-15.00
4.4. klo 14.30-17.00
9.5. klo 12-14.30

Joogahuone Helmi
Läkkisepänkuja 2 b, 2 krs
02650 Espoo

"En kestä, jos se harjoittelu on pelkkää hengittelyä ja tylsää lantionpohjatreeniä. Välillä pitää saada vähän tekemisen meininkiä vauvakuplan keskelle!"

Ymmärrän tunteen täysin. Vaikka mm. lantionpohjan ja hengityksen rauhallisella harjoittelulla on suuri merkitys kehon palautumiselle synnytyksen jälkeen, moni kokee sen jopa niin tylsäksi, että harjoittelu jää kokonaan tekemättä lopulta. Ja sitähän ei kukaan toivoisi!

Ongelma onkin monesti, että harjoittelu on suunniteltu liian yksipuoliseksi, eikä se sisällä juuri muita kuin ns. alkuvaiheen harjoituksia. Ero "kunnon treeniin", jota sitten myöhemmin moni haluaa tehdä, on todella suuri. Pelkällä "alkuvaiheen harjoittelulla" keho ei myöskään pysty valmistautumaan kovempaan harjoitteluun, joten urheiluun palatessa tapaturmien ym. riski voi jäädä aika suureksi.

Tämä kurssi on tehty nimenomaan niille, jotka haluavat palata juoksun (tai pallopelien ja muiden vauhdikkaampien lajien) pariin ja saada niiden "perus lantionpohjajuttujen" lisäksi monipuolisempia ohjeita, jotka haastavat kehoa turvallisesti mutta mielekkäästi.

Miksi en suosittele "Älä juokse tai treenaa juuri muutenkaan ensimmäiseen vuoteen/puoleen vuoteen"
-ajattelutapaa:

  • Palautuakseen keho tarvitsee aikaa ja rauhaa mutta myös oikeaan aikaan tarjottua ja nousujohteista harjoittelua.
  • Kalenteriin perustuva liikunnan välttäminen saa monet sitten lopulta aloittamaan liikunnan liian yhtäkkisesti, eikä keho ehdi sopeutua siihen turvallisesti - mahdollisina seurauksina mm. urheiluvammat tai jopa erkauman paheneminen.
  • Tilanne pitäisi aina selvittää yksilöllisesti, koska ketkään kaksi naista eivät palaudu samalla tavalla synnytyksen jälkeen.
  • Harjoittelua on mahdollista muokata jokaisen kropalle sopivaksi
  • Vaikka kovatehoisille lenkeille ei voisikaan vielä ehkä moneen kuukauteen mennä, itselle mielekkään ja tavoitetta kohti vievän treenimuodon löytäminen on monille tärkeää ja antaa hurjasti lisäenergiaa vauva-arkeen.

Kurssilla opit muun muassa:

  • Miten voit arvioida kehosi tämänhetkisen tilanteen ja valita siihen sopivat harjoitukset ja treenimuodot?

  • Miten voit seurata kehosi palautumista ja siirtyä oikeaan aikaan vaikeampiin harjoituksiin?

  • Miten kehon palautumista voi tukea parhaiten mm. lantionpohjan, syvien vatsalihasten ja hengityksen avulla? Ja miten nämä asiat liitetään muuhun harjoitteluun (erit. juoksu- ja kehonpainoharjoittelu)

  • Miten tuet synnytyksen jälkeistä palautumista myös helppona osana arkea?

Ilmoittaudu mukaan ja saat kaiken tämän:

  • Fysioterapeutin arvion tilanteestasi ja sinulle tällä hetkellä sopivista harjoituksista
  • Paljon harjoitusohjeita kirjallisesti ja osan videolla
  • Keinot seurata omaa palautumistasi ja suunnitella harjoittelua sen mukaisesti
  • Luottamuksen omaan kehoosi ja mahdollisuuden palata rakkaan harrastuksen pariin turvallisesti ja itsevarmasti
  • Workshopin hinta 98 €

Kuka Sini Seppälä?

Taustani on tuki- ja liikuntaelimistön laaja-alaisessa fysioterapiassa sekä urheilufysioterapiassa - olen myös sertifioitu urheilufysioterapeutti. Lantionpohjaan ja hengitykseen aloin perehtyä jatkokoulutuksilla ja kursseilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin alkaessani etsimään pysyviä ratkaisuja urheilijoiden pitkäaikaisiin ja toistuviin kiputiloihin ja vammoihin. Suuren kysynnän ja oman kiinnostuksen kautta niin sanottu äitiysfysioterapia tuli myös suureksi osaksi palveluitani. Sillä tiellä jatkan edelleen: kuntoilijoita, raskaana olevia ja synnyttäneitä sekä urheilijoita ja kivuista kärsiviä auttaen.

Tällä hetkellä pidän vastaanotosta hieman taukoa ja keskityn kurssien ohjaamiseen sekä pienen taaperomme kanssa touhuamiseen. Omat kokemukseni äitinä ovat myös muokanneet osaltaan kursseja - tavoitteena löytää jokaiselle oikeasti toimivat ja mielekkäät keinot.

Sopiiko kurssi juuri sinulle?

Kurssi on suunniteltu juoksun erityisvaatimuksia ajatellen, mutta siitä hyötyvät lenkkeilijöiden lisäksi ehdottomasti myös muiden juoksemista, suunnanvaihdoksia ja iskuja sisältävien lajien harrastajat. Harjoituksissa hyödynnetään lisäpainojen lisäksi oman kehon painoa, joten kurssilta myös kotikuntoilijat saavat lisäideoita harjoitteluunsa.

Koska kurssilla keskitytään "perustason" harjoitusten lisäksi myös selvästi haastavampaan harjoitteluun, suosittelen kurssille osallistumista aikaisintaan 8 viikon kuluttua synnytyksestä (sinä aikana on suositeltavaa keskittyä lantionpohjan ja hengityksen toiminnan tasapainottamiseen joko itsenäisesti tai fysioterapeutin ohjauksessa). Ensimmäisen 8 viikon aikana kehon spontaani palautuminen on nopeinta, ja vasta sen jälkeen on ajankohtaista alkaa suunnitella erityistä harjoittelua. Tänä aikana myös mahdolliset komplikaatiot tulevat yleensä esiin tai on saatu jo kuntoon. Mitä paremmin keho on saanut lempeästi palautua alkuvaiheessa, sitä paremmin myös myöhempi harjoittelu onnistuu. Lähetän osallistujille sähköpostitse kysymyksiä, joiden avulla viimeistelen kurssin mahdollisimman hyvin kyseiselle ryhmälle sopivaksi.

Mikäli sinulla herää mitään kysymyksiä kurssiin tai sen sinulle sopivuuteen liittyen, ole ilman muuta yhteydessä joko alla olevan lomakkeen kautta tai sähköpostitse osoitteeseen sinikrista.seppala(a)gmail.com.

 

Ilmoittautumalla hyväksyt peruutusehdot.

Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostitse vahvistuksen 12 tunnin sisällä. Lähempänä kurssipäivää saat sähköpostitse lisäinfoa kurssista, laskun sekä kurssin viimeistelyä ohjaavia kysymyksiä. Kysymyksiin vastaaminen on toivottavaa, jotta pystyn vastaamaan mahdollisimman hyvin jokaisen osallistujan toiveisiin. Mikäli haluat kysyä tarkentavia kysymyksiä kurssiin liittyen, voit lähettää myös kysymykset ilmoittautumislomakkeen kautta tai sähköpostitse osoitteeseen sinikrista.seppala(a)gmail.com